10 tips om de feestdagen zonder extra kilo’s door te komen

Kerstkoekjes!

Eén van de vele verleidingen tijdens de feestdagen

De grootste helft van de gezelligste maand van het jaar zit er alweer op. We hebben het over december, ook wel de maand waarin we héél veel eten. De hele maand december lijkt in het teken van snoepen en eten te staan. Om jullie te helpen hier de komende twee weken verstandig mee om te gaan, hebben we diëtiste Carlijn Appel gevraagd om over dit onderwerp een gastblog te schrijven. Carlijn schreef al eerder een leuke en interessante gastblog dus we waren natuurlijk benieuwd welke ‘gevoelige snaren’ ze deze keer bij ons kon raken! Lees snel verder :)

De tips van Carlijn

Carlijn: ‘Ik kan het aan mijn agenda goed merken dat het december is. Afspraken worden veel vaker verzet of geannuleerd. Die weegschaal blijkt in december toch een stuk enger te zijn dan tijdens de andere maanden… 

Daarom voor jullie hierbij 10 tips waarmee je extra kilo’s tijdens de feestdagen kunt voorkomen en de komende tijd lekker in je vel blijft zitten:

  • Focus op de lange termijn. Gaan die paar feestdagen er echt voor zorgen dat je doel onbereikbaar is? Misschien dat het iets langer duurt voordat je je streefgewicht bereikt, maar onmogelijk is het natuurlijk niet. Accepteer dat.
  • Leg de lat niet te hoog voor jezelf en wees realistisch. Als je jezelf oplegt dat je niet mag snoepen of mag genieten van al dat lekkere eten dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. Ik kan je namelijk garanderen dat dit je niet gaat lukken, tenzij je een soort robot bent.

Perfectie bestaat niet, dit zou je eigenlijk ook niet moeten willen.

Calculeer in dat er een aantal dagen is waarin je wat meer eet dan andere dagen. De volgende dag pak je de draad weer op, niets aan de hand!

  • Compenseer, tot op zekere hoogte. Door calorierijke maaltijden af te wisselen met caloriearme maaltijden kun je de schade beperken. Ontbijt licht, bijvoorbeeld met wat magere kwark of crackers met mager beleg. Vermijd suiker- en vetrijke tussendoortjes. Neem bij de lunch een salade of soep. Heb je een uitgebreide brunch gehad? Kies eens voor een koolhydraatarm diner door veel groente te eten met een stukje mager vlees of vis.
  • Sla geen maaltijden over. Compenseren is goed, maar maaltijden overslaan is geen goed plan. De kans is namelijk groot dat je jezelf moeilijk kunt inhouden wanneer je flink honger hebt. De verstandigste keuzes maken we nu eenmaal niet wanneer we honger hebben.
  • Zorg voor gezonde hapjes. Ben je gastvrouw (of -heer)? Dan heb je zelf in de hand wat er geserveerd wordt. Zorg dat er voor jezelf genoeg aantrekkelijke keuzes zijn.
  • Durf nee te zeggen. Je hoeft niet overal ja op te zeggen wat je neus passeert.
  • Stop met eten wanneer je verzadigd bent. Genieten heeft niets te maken met jezelf zo vol te eten totdat je buikpijn hebt. Zijn vijf oliebollen echt lekkerder dan twee?
  • Drink genoeg water gedurende de dag. Water zorgt ervoor dat je langer verzadigd bent.
  • Blijf in beweging. Tijdens de feestdagen zijn veel sportscholen dicht, laat dit geen excuus zijn om niet te bewegen! Ga lekker een ronde wandelen, hardlopen of fietsen.
  • Misschien nog wel de belangrijkste tip: geniet! Feestdagen zijn niet voor niets feestdagen. Wees niet te streng voor jezelf. Je bent nu eenmaal een mens. En mensen houden nu eenmaal van lekker eten 😉

Bij deze wil ik je alvast een hele fijne kerst en een fijne jaarwisseling wensen. Heb je goede voornemens waar ik je bij kan helpen? Neem gerust eens vrijblijvend contact op.

Liefs,
Carlijn’

Carlijn in haar praktijk

Contactgegevens Carlijn

Zou jij graag een persoonlijk advies willen van Carlijn? Carlijn is bereikbaar op het telefoonnummer 06 – 537 927 17 het of e-mailadres info@voedingsadviesappel.nl. Haar praktijk in Oude-Tonge is gevestigd in fitnesscentrum Dynamic Motion.

Kijk voor meer info op www.voedingsadviesappel.nl of de Facebookpagina.

logo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *