10 vragen aan… Achmed Rashid

Achmed

Achmed

Vind jij het ook altijd zo leuk om een kijkje te nemen in iemands leven op het gebied van sport en eten? Wij wel! Dat kan vaak heel inspirerend zijn. Daarom vragen we in deze rubriek meiden en jongens, die in hun dagelijks leven met gezondheid en sport bezig zijn, naar hun sportregime, eetgewoontes en tips voor een gezonde lifestyle.

Dit is de eerste keer dat we een man hebben geïnterviewd: Achmed Rashid (29) uit Sommelsdijk. Wij kennen Achmed als vriend en in de zomer als trainer van bootcamps waarin hij ons tot het gaatje laat gaan :-) Daarnaast is hij ook personal trainer en sinds kort eigenaar van een hele mooie sportschool in Oude-Tonge, FOCUS health & fitness.

Je kunt Achmed wakker maken voor een broodje shoarma maar ook rijst, kip en groenten staan vaak op het menu. Als tip geeft hij ons mee bij jezelf te blijven en je niet teveel te vergelijken met een ander. Lees snel verder!

  • Achmed, hoe ben jij in aanraking gekomen met sporten en gezonde voeding?

‘Sporten is voor mij altijd belangrijk geweest. Al vanaf mijn jeugd doe ik aan sport. Ik heb verschillende sporten gedaan: voetbal, basketbal en op een blauwe maandag heb ik nog gehockeyd. Vanaf mijn zestiende ben ik gestart met kickboksen. Dit deed ik eerst in Recreatiecentrum de Staver en daarna in sportschool Kicks in Oude-Tonge. Daar ben ik toen ook als weekendhulp gaan werken. Destijds volgde ik de opleiding ‘Bedrijfsadministratie & Economie‘ en de stage die ik hiervoor moest lopen kon ik binnen Kicks doen. Daar bleek al snel dat de sportwereld meer mijn ding was. Uiteindelijk ben ik daar fulltime als fitnessinstructeur gaan werken. In de afgelopen tien jaar heb ik diverse opleidingen gevolgd, waaronder die van personal trainer. Ongeveer een jaar geleden kreeg ik de kans om sportschool Kicks over te nemen en die kans heb ik met beide handen aangegrepen. Sinds mei 2015 ben ik dan ook de trotse eigenaar van de voormalige sportschool Kicks, die nu FOCUS health & fitness heet. Zoals je hieruit kunt afleiden heb ik van mijn hobby mijn werk kunnen maken en dat is het mooiste wat er is!’

Focus!

Focus!

  • Welke sporten doe je?

‘Momenteel beoefen ik verschillende sporten, waaronder crossfit en kickboksen. Ik geef ook veel personal training. Dit houdt in dat ik zelf ook mee sport met de klant. Afhankelijk van de wensen van de klant is de training gericht op cardio, kracht of beide. Mijn trainingsweek is dus erg divers en ik train ik elke dag. Sinds dit jaar ben ik ook weer gestart met voetballen bij MSV & AV Flakkee. Het is heerlijk om naast de sportschool ook nog buiten te trainen en een teamsport te doen. Daarnaast is de derde helft ook erg leuk 😉 ’s Zomers train ik ook regelmatig buiten omdat ik dan bootcamp geef. Ook kitesurf ik af en toe. Afwisseling in trainen vind ik erg belangrijk. Vooral met crossfit is de variatie enorm. Hierdoor wordt je lichaam continue geprikkeld en dat geeft meer resultaat dan dat je altijd dezelfde training doet.’

FullSizeRender

  • Welke sport vind je het leukst?

De afwisseling in het sporten vind ik het leukst. Zoals ik al zei vind ik het heerlijk om ’s zomers naast de trainingen in de sportschool ook buitensporten te beofenen, zoals kite- en golfsurfen en bootcamps op het strand. De leukste sporten om het hele jaar door te beoefenen zijn voor mij crossfit en kickboksen.

Met crossfit train je allround en verbeter je je kracht, je conditie en je lenigheid. Mijn favoriete oefening is de muscle-up. Het is geen makkelijke oefening, maar dat maakt het leuk! Ik vind het ook belangrijk om uitdaging in het sporten te houden. Aan de ene kant vind ik het heerlijk om alleen te trainen, maar aan de andere kant is een competitieve trainingsmaat voor mij ook een uitdaging. Ik ben geen opgever, maar door samen te trainen ga je toch net iets verder, harder en dieper!

Achmed in actie met Rianne en Ellen tijdens bootcamp

Achmed in actie met Rianne en Ellen tijdens bootcamp

  • Waar haal jij je inspiratie vandaan op het gebied van sport/gezondheid?

‘Ik volg een aantal Instagram-accounts van andere personal trainers zoals Guy van der Reijden en topsporters zoals Youri Zoon. Youri is ook een goede vriend van mij.’

  • Wie is jouw voorbeeld?

‘Ik heb eigenlijk geen voorbeeld. Ik wil mezelf niet vergelijken met andere personen. Elk mens is anders en heeft een eigen training nodig. Ik zie veel mensen tijdens mijn werk de fout in gaan door zichzelf te levelen aan ‘voorbeelden’. Om personen als inspiratiebron te hebben is wel belangrijk, maar bijvoorbeeld het superdrankje van Doutzen Kroes hoeft niet het superdrankje voor een andere vrouw te zijn. Mijn tip:

Blijf bij je zelf en kijk naar je eigen kunde. Maar zorg wel dat je doel haalt!

In mijn sportschool staat dan ook de volgende tekst op de muur:

Schermafdruk 2015-12-09 22.13.28

  • Hoe ziet een normale dag in jouw leven eruit qua eten?

– Ontbijt: ‘Ik begin de dag altijd eerst met een bakje thee (het liefst Koerdische thee :-) ). Daarna twee boterhammen met pindakaas en twee met kipfilet.’

– Tussendoortjes: ‘Een eiwit-shake of een smoothieplakjes kipfilet en een appel of een banaan.’

– Lunch: ‘Rijst met kip en veel groenten of soms een salade.’

– Diner: ‘Vanwege mijn werk eet ik vaak pas ‘s avonds laat (na 22.00 uur). Afwisseling in mijn avondeten vind ik wel belangrijk, maar ik eet in ieder geval altijd vlees en groenten. Voor de Koerdische specialiteit eet ik elke week wel een keer bij mijn ouders.’

– Drinken: ‘Veel water, af en toe koffie en bij het ontbijt en na het avondeten thee. Sinds kort heb ik Doubdle 07 ontdekt, een lekker drankje als oppepper.’

  • Wat is je favoriete recept?

‘Dat is Kaisy. Een zoet rijstgerecht met abrikozen(saus).

Schermafdruk 2015-12-09 22.20.28

Kaisy

Het recept van de Kaisy-saus (gedroogde abrikozensaus) is van mijn moeder:

Ingrediënten

– 500 g gedroogde abrikozen (zuur/zoet abrikozen)
– 300 g rundvlees
– 200 g suiker
– 1 el olijfolie
– 1 tl pure citroensap
– 1/4 deel van een runderbouillonblokje
– 1 liter water

Bereiding

Week de gedroogde abrikozen 15 minuten voordat je gaat beginnen met het klaarmaken van de saus. Snij het rundvlees in blokjes. Kook het rundvlees 5 minuten in kokend water en haal het vlees daarna uit het water. Doe 1 eetlepel olie in een pan op middelhoog vuur. Vervolgens doe je de gedroogde abrikozen en het gekookte vlees in de pan. Blijf roeren zodat het niet vastplakt aan de pan. Doe vervolgens 1 liter water erbij en voeg de suiker en citroensap en de runderbouillon er ook aan toe. Roer het geheel  goed door en laat het ongeveer 20 minuten koken. De eerste 15 minuten op hoog vuur en draai het vuur de laatste 5 minuten laag. Als je ziet dat de saus gaat binden neem je de pan gelijk van het vuur af. Nu is je saus klaar om opgediend te worden. Het lekkerste is om dit samen met rijst en een stukje kipfilet te eten.

  • Wat is zijn jouw twee ‘food confessions’?

Haha waar je me echt wakker voor kan maken is een broodje ShoarmaaaVerder heb ik een ‘afwijking’ dat ik graag altijd zelf mijn brood smeer. Ik vind al gauw dat iemand te veel of te weinig boter of beleg er op doet. Ook heb ik een tik dat ik nét niet alles op eet wat op mijn bord ligt.’

  • Waar ‘cheat’ je het liefste mee?

Patat met een frikandel speciaal.’

  • Welke tip wil je ons meegeven?

‘Zorg dat sporten leuk blijft, zorg dat het geen obsessie wordt. We leven maar één keer en gebruik die ene keer heel goed!’ 

IMG_0921

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *