10 vragen aan… Rinke Wagenaar

Rinke

Rinke


 

Vind jij het ook altijd zo leuk om een kijkje te nemen in iemands leven op het gebied van sport en eten? Wij wel! Dat kan vaak heel inspirerend zijn. Daarom vragen we in deze rubriek meiden en jongens, die in hun dagelijks leven met gezondheid en sport bezig zijn, naar hun sportregime, eetgewoontes en tips voor een gezonde lifestyle.

Deze keer hebben we Rinke Wagenaar uit Rotterdam geïnterviewd. Rinke heeft een opleiding gevolgd op de Koninklijke Militaire Academie en werkt nu als logistiek officier bij de Koninklijke Landmacht. Daarnaast was zij enkele jaren bootcamp-instructrice bij The Bootcamp Club Rotterdam.

Lees snel verder en laat je inspireren door deze stoere chick!

image1-5

  • Rinke, hoe ben jij in aanraking gekomen met sporten en gezonde voeding?

‘Ik sport al vanaf mijn vierde. Destijds was dat nog gym en peuterballet, maar later werden dat teamsporten zoals korfbal en voetbal en dans (jazzballet, aerobics, streetdance, moderne dans en hiphop). Mijn ouders hebben mij altijd gestimuleerd om te sporten. Daarbij stuurden ze mij en mijn zusjes aan op het beoefenen van een teamsport en mochten we daarnaast nog een sport kiezen die niet perse in teamverband beoefend werd.

Pas tijdens de middelbare school, zo rond mijn zestiende, ging ik wat vaker hardlopen en deed ik push-ups omdat ik toen wist dat ik het leger in wilde.

Met voeding hield ik me nooit zo bezig tot een aantal jaren geleden. Toen ik net in het leger zat en fysiek zwaar getraind werd moest ik heel veel eten om dat vol te kunnen houden en niet af te vallen. Vanaf mijn vijfentwintigste merkte ik dat ik niet meer alles kon eten wat ik wilde zonder aan te komen en leerde ik steeds meer over voeding. En de laatste paar jaar vind ik het leuk om gezonde maaltijden te bereiden die mij de juiste energie geven voor de juiste momenten of juist mijn herstel versnellen!’

  • Welke sporten doe je?

Ik loop hard en doe veel bootcamp- en kracht-intervaltrainingen, high intensity workouts en crossfit – dit hangt allemaal een beetje met elkaar samen. Deze sporten vind ik het fijnst omdat ik daar het snelst resultaat van zie.’

Schermafbeelding 2015-12-30 om 09.24.33

‘In 2014 mocht ik door een blessure tijdelijk niet rennen, terwijl ik aan het trainen was voor de marathon van New York. Ik heb toen een racefiets gekocht omdat ik ‘moest’ wielrennen. Dat is iets wat ik komend voorjaar weer op wil gaan pakken. Daarnaast vind ik sporten die gerelateerd zijn aan mijn werk – zoals survivalrun, klimmen en trailrun – heerlijk om te doen. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik de laatste maanden weinig tijd heb kunnen vinden om die sporten te beoefenen. Vanaf januari probeer ik mijn oude ritme weer op te pakken waarbij ik twee keer per week wil gaan hardlopen en drie keer per week een kracht-intervaltraining wil doen.

Rinke nadat ze de Marathon van New York uitliep

Rinke nadat ze de marathon van New York uitliep. Respect!

  • Welke sport vind je het leukst?

De meeste voldoening krijg ik toch wel na een pittige survivalruntraining of bootcamp/crossfit-workout.’

image2-4

‘Verder doe ik veel buikspieroefeningen, kettlebellswings, dips en squats. Dit zijn oefeningen die ik ook lekker voor de televisie kan doen als ik mezelf niet kan motiveren om de kou in te gaan naar de sportschool.

  • Waar haal jij je inspiratie vandaan op het gebied van sport/gezondheid?

‘Ik kijk uiteraard veel op Instagram, blogs en YouTube, maar ik probeer mezelf niet gek te maken door al die gedisciplineerde strakke sportsters. Ikzelf heb echt een tijdje een motivatiedipje gehad terwijl ik juist altijd verslaafd was aan sporten. Een dag niet gesport was een dag niet geleefd. Maar door mijn huidige drukke functie, die zo nu en dan wat stress met zich meenam afgelopen jaar, merkte ik echt dat ik een stapje terug moest doen.’

Rinke in Afghanistan

Rinke in Afghanistan

‘Ik heb geluk dat ik in een organisatie werk waarbinnen veel sportieve mensen werken die ook graag gezond eten en veel sporten. Wij mogen een aantal uren per week tijdens werktijd sporten, dat is natuurlijk super fijn! Zeker doordeweeks, als ik op de kazerne slaap waar ook een sportschool is, merk ik dat ik gemotiveerd raak door collega’s die mij meenemen in hun gezonde levensstijl. Of ik hen :) Koken doe ik de laatste tijd vaak aan de hand van allerlei recepten die ik van blogs haal. Cotton & Cream, Rens Kroes, The Green Happiness zijn hierbij favoriet.

  • Wie is jouw voorbeeld?

‘Eerlijk gezegd heb ik geen echt favoriete topsporter of health blogger. Toen ik voor de marathon trainde was Bram Som mijn trainer. Hij is Nederlandse recordhouder op de 800 meter, maar ook een topper op langere afstanden. Bram begeleidde ons ook in voeding en dat vond ik heel interessant. Zijn discipline en kennis vind ik inspirerend.’

  • Hoe ziet een normale dag in jouw leven eruit qua eten?

– Ontbijt: Als ik weinig tijd heb is het vaak havermout of kwark met blauwe bessen, noten en honing. Als ik meer tijd heb en gewoon thuis kan ontbijten maak ik weleens banana-pancakes, mugcakes of een omelet. En dan maak ik ook een smoothie of slowjuice.

– Tussendoortjes: Fruit, noten en/of rijstwafels.

– Lunch: Zelfgemaakte soep, salade met vis of vlees, spelt of volkoren brood met hartig beleg of soms pindakaas.

– Diner: Van alles! Ik eet veel vis en maak vaak salades, maar de laatste tijd staat er ook vaak een (gezonde) stamppot op het menu.

– Drinken: Water, aloë vera, thee en zo nu en dan een latte macchiato.

Een ijsje op vakantie :-)

Een ijsje op vakantie :-)

  • Wat is je favoriete recept?

‘Ik maak vrij vaak springrolls. Die vul ik dan met grote garnalen of rivierkreeftjes die ik even in de vissaus gewokt heb. Daarnaast zit er taugé, omeletreepjes (ook in vissaus gebakken), rijstmie, komkommer, koriander en soms een beetje munt in. Ik dip ze in een beetje oestersaus… Zo lekker!’

  • Wat is zijn jouw twee ‘food confessions’?

‘Een tik van mij is dat ik altijd het laatste restje van mijn eten op mijn bord laat liggen. Tenzij ik iets heel, heel erg lekker vind. Stukjes brood, sla, aardappel… Dat soort dingen. Vroeger vond ik kroketten met appelmoes het lekkerste dat er was.’

  • Waar ‘cheat’ je het liefste mee?

‘Witte Oreo-koekjes moeten niet voor mijn neus staan, want dan gaan ze op. Daarnaast cheat ik zo nu en dan met bubbletea van YoYo en gedroogde aardbeien omhuld met witte chocolade. Die koop ik in de Markthal, samen met een lading kokosblokjes en gedroogde mango. Die laatste twee zijn nog enigszins verantwoord, maar die aarbeien met witte chocolade echt niet!’

  • Welke tip wil je aan ons meegeven?

Wat ik doe als ik in mijn eentje ga trainen, is mijn workout van te voren opschrijven. Bijvoorbeeld: 100 jump squats, 50 burpees, 100 dips, 100 situps, 50 pushups, 100 glutebridges. Dat briefje neem ik met een pen mee naar de sportschool en daar móét ik me dan ook echt aan houden. Ik vink dan ook alles af. Klinkt een beetje autistisch misschien, maar voor mij werkt het om niet vroegtijdig af te haken 😉

Schermafbeelding 2015-12-30 om 09.26.07

En iets dat ik afgelopen jaar geleerd heb: luister naar je lichaam! Niet doorgaan als je lichaam signalen afgeeft dat je dat beter even niet kunt doen. Er komt vanzelf weer een dag, week of maand waarin je je wel goed voelt en je ertegenaan kunt!

Verder gaat het om de balans. Ik ben niet non-stop streng voor mezelf en eet eigenlijk van alles dat niet per se gezond is. Ik probeer wel met mate te eten en dat vind ik ook meteen het moeilijkste. Ik weeg soms de ene maand vier kilo meer dan een andere maand, maar zal nooit crash diëten. Minder snoepen, veel gezonde maaltijden en regelmatig sporten zorgen ervoor dat ik uiteindelijk weer lekker in mijn vel zal zitten, maar ik zal nooit alle ‘ongezonde’ voeding schrappen. Ik houd het leuk voor mezelf, anders is het naast een drukke baan bijna niet vol te houden.’

FullSizeRender-110

Meer weten van Rinke? Volg haar dan via www.instagram.com/rinke.5!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *