Strike a pose like a half moon!

IMG_3450

Soms komen de gekste namen van poses voorbij in een yogales… Je doet de pose, ademt een aantal keer goed in en uit, je gaat over in de volgende pose, en het moment is voorbij. Om hier toch eens wat langer bij stil te staan, wil ik de komende tijd een aantal yogaposes aan bod laten komen die zowel de interesse van mijn leerlingen als mijn eigen interesse hebben gewekt. Zo krijgen jullie een beter beeld bij de poses en de diepere betekenis van de asana-practice van yoga!

De vorige keer heb ik de Kapotasana, de ‘pigeon pose’, besproken. Nu is Ardha Chandrasana, de ‘half moon pose’, aan de beurt.

Betekenis van Ardha Chandrasana – Half Moon Pose

In het Sanskriet betekent ardha ‘half’, chandra ‘maan’ en asana ‘pose’. Letterlijke betekent het dus: halve maan pose.

Wat doet het met je en waar is het goed voor?

Het is een uitdagende balanshouding; niet alleen voor je lichaam maar ook voor je geest. De kunst is om deze beiden in balans proberen te houden. Wanneer je uit een balanspose valt, weet je eigenlijk al dat continu doorgaan met worstelen niets op gaat leveren. Balanshoudingen zijn er om je mentaal sterker te maken, om het vermogen om los te laten te versterken. Het verbeteren van je fysieke evenwicht komt pas op de tweede plaats.

Een mooie tekst die ik ooit tegenkwam:

It’s not about staying in the balance, it’s about how you react when you fall out of it

Als je deze pose goed uitvoert versterkt het je benen, enkels, buikspieren, bilspieren en ruggengraat. Het opent je heupen en borst en je bouwt er coördinatie en balans mee op. Ook helpt Ardha Chandrasana de stoelgang te verbeteren en stress te verminderen.

Hoe voelt het?

De eerste keer voelt meestal als een complete desoriëntatie. Het is een beleving die de meesten nog niet hebben ervaren, zo met een been op de grond en de andere in de lucht. Eenmaal bekend met de pose is het een fantastisch gevoel. Je kan spelen met de zwaartekracht. Het is een mooie manier om je eigen emotionele gesteldheid te checken en natuurlijk is er de uitdaging om steeds verder en standvastiger in deze houding te blijven staan en er weer uit te komen!

Uitvoering van deze pose

De halve maan pose wordt vaak voorafgegaan door Trikonasana, ook wel de ‘triangel pose’ of de ‘driehoekshouding’ genoemd. Voor het gemak begin je met rechts:

  • Ga in spreidstand staan, met een beenlengte afstand tussen je voeten. Draai je rechtervoet negentig graden naar buiten en je linkervoet een klein beetje naar binnen. Nu vormen je benen samen met de grond een ‘driehoek’.
IMG_3452

De driehoekshouding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Buig je rechterbeen, breng je linkerhand op je linkerheup en verplaats je gewicht naar je voorste voet.
  • Je rechterhand zet je 10 á 20 cm voor je voet op de mat of vloer, neem je linkerbeen mee omhoog en ‘flex’ deze voet (haal je tenen naar je toe). Heel belangrijk is een stevig fundament; gebruik je hele rechtervoet om te balanceren, vanuit daar probeer je je standbeen zo recht mogelijk te maken.
  • Roteer je heup open, voor zover jouw lichaam aangeeft dat kan. In de uiteindelijke pose staat de linkerheup boven de rechterheup.
  • Verstevig je core door je buikspieren en rug te gebruiken, maar gebruik een ‘zachte kracht’; dichtklemmen heeft alleen weerstand tot gevolg.
  • Beeld je ook in dat je een wilg bent; sterk en beweeglijk. Je mag bewegen en voelen waar je met verschillende lichaamsdelen nog wat in deze pose kan ontdekken!
  • Kijk je naar de grond? Probeer langzaam je perspectief te veranderen richting een muur en daarna zelfs naar het plafond. Dan is de pose echt af.

De oorsprong van de halve maan pose

De maan wordt vaak geassocieerd met vrouwelijke energie. Als de krachtige tegenhanger van de zon is de maan zeer intuïtief en ontvankelijk. Het gaat door de maandelijkse fasen heen en het leven op aarde wordt door de maan beïnvloed. Kijk maar naar de getijden van de zee en oceaan.

Het is dus niet zo gek dat bijvoorbeeld Hatha Yoga hiervan afgeleid is; Ha betekent ‘zon’ en Tha ‘maan’. Yoga helpt om hun tegengestelde energieën samen te brengen zodat we evenwichtig kunnen leven. De maan weerspiegelt de zon en verlicht ’s nachts de hemel en die onderdelen van onze psyche die we proberen te verbergen onder het mom van duisternis. Zoals de maan het water hier op aarde beïnvloedt, beïnvloedt het ook de (vrouwelijke) emoties, die in naam van de logica (het mannelijke) kunnen worden onderworpen of zelfs worden genegeerd.

Stel jezelf vragen

Worstel je wel eens met een balanshouding? Stel dan eens deze vragen aan jezelf:

  • Kan ik me identificeren met mijn emoties?
  • Verander ik zoals de getijden veranderen?
  • Ben ik bereid mijn emoties te verstaan?
  • Voel ik me comfortabel wanneer ik mijn emoties uit?

Voel ook aan of links of rechts anders voor je is, of je een emotie aan het vermijden bent of welke emotie je steeds aanzet tot ‘negatief denken’. Wat brengt het teweeg als je wel een kijkje durft te nemen en je een groter bewustzijn krijgt over die negatieve gedachten? Vaak bieden negatieve emoties de mogelijkheid om te kijken binnen een diepere kwestie en de mysterieuze aspecten van onze eigen emotionele en spirituele landschappen te verkennen.

IMG_3453

Mijn tip als je deze pose tijdens een yogasessie gaat doen:

Maak jezelf ontvankelijk, sta open voor de ervaring en besef wat het met je doet!

Doe jij de ‘half moon pose’ wel eens? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *