Strike a pose: Zo trots als een pauw!

Feathered Peacock Pose

Feathered Peacock Pose

Soms komen de gekste namen van poses voorbij in een yogales… Je doet de pose, ademt een aantal keer goed in en uit, je gaat over in de volgende pose, en het moment is voorbij. Om hier toch eens wat langer bij stil te staan, wil ik op onze blog een aantal yogaposes aan bod laten komen die zowel de interesse van mijn leerlingen als mijn eigen interesse hebben gewekt. Zo krijgen jullie een beter beeld bij de poses en de diepere betekenis van de asana-practice van yoga!

De vorige keer heb ik Ardha Chandrasana, de ‘Halve Maan Pose‘, besproken. Nu vliegen we door naar de Pincha Mayurasana, oftewel de ‘Gevederde Pauw’!

Betekenis van Pincha Mayurasana – Feathered Peacock Pose

Pincha betekent ‘kin’ of ‘veer’ in het Sanskriet. Mayur betekent ‘pauw’ en asana ‘houding’ of ‘pose’. In het Engels wordt deze pose vertaald met Feathered Peacock Pose, oftewel, de Gevederde Pauw Houding.

En ja, deze pose is net zo ingewikkeld als dat hij klinkt!

Wat doet het met je en waar is het goed voor?

Pincha Mayurasana is een uitdagende pose omdat het een combinatie van kracht, balans, aandacht en geduld nodig heeft. Uiteraard niet zonder gevaar, je moet wel je escape weten, dus hoe je op de beste manier uit deze pose kan vallen.

Deze uitdagende pose versterkt je arm- en schouderspieren. Het geeft opening in je bovenrug en helpt enorm om je balans te verbeteren. Daarnaast kalmeert het je gedachten en laat het je bloed de andere kant op stromen, waardoor je ook je Shakti-energie opwekt (in een volgende blog meer hierover!). Het stimuleert de vertering en Pincha helpt obstipatie tegen te gaan.

Hoe voelt het?

Het voelt ontzettend goed wanneer je ook maar één seconde zelf kunt staan! Een gevoel van controle over je lichaam en je mind. Maar je merkt ook gelijk, zodra je je gedachten niet rustig hebt, dat het je zonder enige focus ook niet lukt. Het mooie is dat de pose je direct in het hier en nu brengt en je een spiegel geeft hoe het met je ‘zen’-level staat 😉

Uitvoering van deze pose

Het is raadzaam om als eerst de Dolfijn te oefenen, zodat je ruimte creëert tussen je schouderbladen en je nek en kracht in je armen:

FullSizeRender[1]

Vanuit deze positie breng je je benen omhoog en sta je in Pincha! Zo simpel is het aan de ene kant wel, maar om je balans hier te vinden is de tweede uitdaging.

Uiteraard zijn er een aantal maniertjes om deze pose onder de knie te krijgen. Je kunt een riem om je bovenarm binden, zodat je niet te wijd staat met je armen. Een tweede optie is een blok tussen je handen, zodat de positie van je armen correct is. In het begin is het ook fijn om de pose voor een muur te doen, zodat je die als ‘achtervang’ hebt.

De oorsprong van Pincha Mayurasana

Voordat de pauw zijn prachtige veren kan laten zien, moet hij eerst zijn staart omhoog gooien. Deze beweging van omhoog gooien (van je benen dus), staat bekend als Pincha Mayurasana.

FullSizeRender[3]

Het vertegenwoordigt de pauw met al zijn grootheid en trots. Het impliceert de mooie boodschap, die je in je dagelijks leven mee moet nemen:

Als je ergens moeite voor hebt gedaan, mag je ook best trots zijn op jezelf!

FullSizeRender[4]

Thuiskomen bij jezelf

Soms komen er onverwachte dingen op je pad waar je even ondersteboven van raakt. Deze pose heeft dan ook het positieve van een omgekeerde houding, zonder dat er druk op je hoofd wordt uitgeoefend. Om jezelf te trainen om met plotselinge verandering of de angst om te vallen om te gaan, is de Pincha een perfecte pose deze angsten onder ogen te zien. Het is een uitstekende oefening om je focus te verbeteren en thuis te komen bij jezelf, door je ademhaling rustig en gecontroleerd te houden. Natuurlijk val je in het begin vaak wanneer je deze pose oefent, maar het leert tegelijkertijd weer op te staan en het opnieuw te proberen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *